Internetmarknadsföring – Att synas på Internet

Internetmarknadsföring är en term som används allt oftare och är idag mer eller mindre något som alla företag använder sig av. Varför internetmarknadsföring blivit ett eget begrepp beror helt och hållet på att spelreglerna för att synas på Internet är helt annorlunda från vanlig traditionell marknadsföring. De överlappar varandra väldigt bra men idag finns det traditionella reklambyråer som fortfarande är bäst på ”vanlig” marknadsföring medan det ploppat upp nya företag som är helt inriktade på marknadsföring på Internet.

Internet är något som nästan alla av oss tar för givet idag men i början 2000-talet var det många reklambyråer som hade svårt att hänga med och omforma sina affärsmetoder att även innefatta nätet. De reklambyråer som är kvar har nästan alla mer eller mindre klarat företagsevolutionen och erbjuder även de reklamtjänster till företag som vill synas bättre på Internet.

När det kommer till Internetmarknadsföring är det alltid samma medium som används även om tillvägagångssätten begränsas av fantasi. Du kan t.ex. köpa annonsutrymme på sökningar i Google eller betala för mer synlighet på Facebook, men detta är båda exempel på något väldigt många företag använder sig av. Att skapa kampanjer och på något sätt hitta en unik vinkel är betydligt svårare men kan samtidigt ge väldigt bra resultat. Ett företag som är bra på internetmarknadsföring kommer alltid att kunna erbjuda de klassiska metoderna för synlighet men även hjälpa företag att nå ut på sätt som inte speciellt många använt tidigare.

Ett exempel på en väldigt lyckad marknadsföringskampanj på Internet som fått en viral spridning är ALS Ice Bucket Challenge. Om du inte känner till det så innebär det i princip att du häller en hink med iskallt vatten över dig och nominerar tre andra till att göra detsamma inom 24 timmar. När kroppen utsätts för iskallt vatten blir det svårare att röra sig och musklerna gör inte riktigt som de annars skulle. Även om en hink med isvatten inte ger samma effekt som att hoppa ner i en isvak så uppnås ändå målet och det är att efterlikna symptomen för nervsjukdomen ALS. Syftet var att sprida kunskapen om om sjukdomen och på så sätt även öka mängden donationer i hopp om att hitta ett botemedel.

LÄS!  Liggunderlag för fotografering i vildmarken

Hittills har tiotusentals människor gjort utmaningen att hälla is över sig, filmat och nominerat nya. Även kändisar, politiker m.m. har dragits med i detta. Här är t.ex. Tom Cruise.

Posted in Övriga Inlägg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *